Tq Followers

Wednesday, March 23, 2011

RM3690 dlm Masa 2 jam..!!!

mst korng tekejut kan mcmn saya ble dapat wang yang bgni banyak dlm msa 2 Jam..hihi.. tue cuma tajuk tau.. jom baca lg untuk tahu cerita sebenar disebalik tajuk ni. Yang sebenar bgni, kmrin saya ada seminar untuk program saya iaitu 'ACCA TALK', so ptng kmrin Mr. Donny Lau (ACCA dari Kuching, Sarawak) ada buat game yg berknenaan dgn $$$. Klu tak silap saya ada 8 kumpulan kesemuanya kemarin. Setiap kumpulan mempunyai 5 orang peserta dan seorang facilitator (FC). so, Fc untuk kumpulan saya adalah roomate saya juga..hehe..iaitu Ainul Basirah Hanusi @ Aieyeen. So, setiap soalan yang dapat dijawab tu mempunyai nilai masing2 antara RM50-RM350. Seperti biasalah yg mudah soalannya tu ckit la wangnya kan.. so, mula2 kumpulan saya ni blur tau, tak tau nak buat apa, yg mn satu dulu.. kumpulan lain dah beratus2 dapat $$$, kumpulan kitrong tak dapat satu apa pun.. so,kita mula dgn ckit2..hehe... untuk setiap soalan ni tidak ada jawapan yg specific tau.. semuanya mengikut Creativity masing2. Semasa permainan ni berjalan nampak sangat yang semua orang gila wang tau apa tak nak nya semua sanggup berlari 8 round untuk double kan duit tu atau nama lain 'power up! so amazing.. right?? so, saya pun turut berlari seperti org lain spya company saya dpt bnyak wang. 5 minit terakhir pula, kumpulan saya telah di sabotage oleh Kumpulan lain, kmi punyalah terkejut.. so, kmi terpaksa menerima sabotage tersebut.. kmi bingung tau.. kmi terpaksa keluar dari bilik tu dan telah di potong RM50! aushhh!!! dlm soalan mereka, kmi mst mempamerkan gmbr yg mngandungi 1 Malaysia.. 5 org Melayu, 5 orang Cina dan 5 orang India. Mana kami nak cari org bgtu kan.. nsib bek kmi turun pegi bawah ada gambar yang mengandungi ramai org dan kami lah menjadi orang india nya..hihi... akhirnya foto kmi tu diterima dan kmi dapat RM200 tau! bestnya~~ kmumpulan yg sabotage kmi pula tu kena tolak RM200. padan muka :p
dalam permainan ni peserta akan diuji macamana nak selesaikan soalan TANPA pen, pensil, dan kertas tak ble digunakan, JIKA hendak gunakan..BOleh...tapi potong RM20 setiap satu dan banyak lagi lah syaratnya..


Pengajaran yang saya dapat daripada permainan ni adalah:
  • Harus berfikir jauh dan Kreatif.
  • Mengawal Emosi.
  • Bekerjasama di dalam kumpulan.
  • Demi DUIT orang sanggup buat apa saja, Hati-Hati.
  • Kesabaran dalam menangani masalah.
  • dan banyak lagi lah...
Berkat usaha kumpulan kami dan FC, kumpulan kami telah dinobatkan mendapat No.3 dengan nilai wang sebanyak RM3690 dalam masa dua jam, tak sangka tapi kalau ada target dan usaha pasti bolehkan? begini lah nanti kehidupan di alam pekerjaan, sanggup berpenat lelah untuk mencari REZEKI... apa yang penting~~~ HALAL>>>>

2 comments:

zieyzain said...

hye liza,..zeema singgah jap yah =) nice blog ehe=)

Liza said...

hye zeema..hihi.... TQ ya... i will follow u back x) tq..